Raamattu keskelle elämää
Suomen Raamattuopiston identiteettiasiakirja
Sisällysluettelo
Johdanto
Kädessäsi on Suomen Raamattuopiston Säätiötä, sen historiaa ja nykypäivää, uskoa ja toimintaa esittelevä vihkonen. Tahdomme tämän esitteen kautta tulla tutuksi kanssasi ja avata sitä, mitä olemme ja miksi toimimme. Suomen Raamattuopiston Säätiö on yksi maassamme vaikuttavista herätysliike- ja palvelujärjestöistä, joiden vaikutus evankelisluterilaisen kirkon seurakuntaelämään ja ihmisten arkeen on ollut merkittävä vuosikymmenten ajan.
Vihkosen ensimmäinen pääosa ”Mitä olemme” kertoo lyhyesti Raamattuopiston historian ja vaiheet muutamien välähdysten kautta. Toinen osa on ”Mitä teemme”. Se kertoo laajemmin Raamattuopiston Säätiön tämänhetkisestä toiminnasta ja työnäystä. Viimeisenä osana on ”Mitä opetamme”. Siinä on lyhyesti kerrottuna säätiön hengellisen opetuksen keskeiset painopistealueet muutamien aiheeseen liittyvien raamatunkohtien täydentämänä.
Toivomme, että tämä julkaisu vastaa Raamattuopistoa koskeviin kysymyksiisi. Tekstistä on vastannut työryhmä, johon kuuluivat säätiön hallituksen puheenjohtaja, rovasti Keijo Rainerma, säätiön emeritustoiminnanjohtaja, dos. Timo Junkkaala, nykyinen toiminnanjohtaja Lauri Vartiainen, julistustyön johtaja Petri Kortelahti, kansanopiston rehtori Marja-Kaarina Marttila sekä metropolialueen johtaja Juha Vähäsarja. Suomen Raamattuopiston Säätiön hallitus on hyväksynyt asiakirjan syyskuussa 2018. Toivomme, että kädessäsi oleva esittely innostaa sinut tutustumaan toimintaamme tai sitoutumaan siihen syvemmin. Olet lämpimästi tervetullut!
Mitä olemme
Kohtaaminen
Tarina alkaa 18. päivästä lokakuuta vuonna 1912, kun 22-vuotias oikeustieteen ylioppilas ja innokas musiikkimies Urho Murén istui Helsingin Johanneksen kirkossa kuuntelemassa norjalaisen Albert Lunden puhetta. Myöhemmin Murén muisteli Lunden sanoneen puheensa lopuksi: ”Ehkä täällä kirkossa on joku mies, joka on tienhaarassa. Ystävä, minä tahtoisin sanoa sinulle: Jos tänään olet valinnan paikalla, valitse tänään niin, että kun kerran makaat kuolinvuoteellasi, sinä voisit sanoa: paljon olen elämässäni erehtynyt, mutta tuona iltana minä valitsin oikein.”
Murén koki olevansa juuri tuollaisessa valintatilanteessa. Puheen jälkeen laulettiin laulu ”Miksi kohta nyt ei, et sä viipyä saa, ikirauhasi taattava ois.” Tuon laulun aikana Murénista tuntui, että Kristus oli asettunut hänen eteensä ja sanonut: ”Anna minulle elämäsi ja minä teen siitä jotain.” Murén kertoi, että silloin hän antautui Herralle niin kokonaan kuin saattoi.
”Silloin vaivuin niin autuaaseen hurmokseen, että en osaa sitä kuvata. Oli kuin olisin tullut nostetuksi jonnekin hyvin korkealle. Näin Johanneksen kirkon kaukana alhaalla ja siitä oli katto pois ja se aivan kuhisi mustanaan ihmisiä. Miten kauan tätä autuaallista
tilaa kesti, en osaa sanoa. Havahduin päivätajuntaan vasta sitten, kun kävelin ylös Korkeavuorenkadun mäkeä palotornin kohdalla.”
Murén alkoi lukea Raamattua. ”Kirjaimet aivan kuin nousivat pystyyn. Ja minä ymmärsin nyt mitä luin.” Hän vaihtoi opiskelemaan teologiaa ja alkoi julistaa evankeliumia. Sukunimi Murén suomentui Muromaksi.
Näky
Tammikuussa 1928 Urho Muroma piti kirkkopäivillä Porissa esitelmän aiheesta Evankelioimistyöstä seurakunnallisena työmuotona. Muroma tunnettiin voimakkaana herätysjulistajana, jonka tullessa paikkakunnalle kirkot täyttyivät. Nyt Muroma sai kertoa, mitä evankelioimistyö hänen mukaansa oli.
”Evankelioimistyöllä tarkoitamme sitä sananjulistustyötä, jonka kautta pyritään määrätietoisesti herättämään Herralle vieraina olevia vakavasti huolehtimaan sielunsa pelastuksesta, luopumaan synnistä ja ottamaan vastaan vapaana lahjana heillekin jo valmistettu pelastus Jeesuksessa Kristuksessa.”
Muroman esitys teki vaikutuksen. Suomen Kirkon Seurakuntatoiminnan Keskusliitto päätti ottaa Muroman evankelioimistyöhön. Toivottiin, että hän kykenisi vastaamaan uskosta vieraantumisen ongelmaan ja myös tarjoamaan ihmisille hengellisen kodin kirkossa, sen sijaan että he siirtyisivät vapaisiin suuntiin.
Muroma perusti syksyllä 1928 Herää Valvomaan -lehden. Se oli tarkoitettu yhdyssiteeksi hänen kokouksissaan uskoon tulleiden kesken. Muroma sai lukuisia kirjeitä, joissa esitettyihin usein toistuviin kysymyksiin hän alkoi vastata lehdessään
Luottamus
Vuonna 1933 Muroma kirjoitti lähes sadan sivun mittaisen tekstin, jonka otsikkona oli Voimmeko enää luottaa Raamattuun. Hän totesi siinä, että kristillisen seurakunnan tuntomerkki on usko siihen, että Raamatussa on talletettuna jumalallinen ilmoitus. Tuo ilmoitus on synnyttänyt seurakunnan, eikä seurakunta voi elää ilman sitä. Muroman mukaan Raamatun lukija saa kokea, että sama Henki, joka on innoittanut kirjan kirjoittajat, on siunaava myös lukijan.
Usko Raamattuun ratkaisee Muroman mukaan seurakunnan elämän ja kuoleman. Jos seurakunta joutuu irti Raamatusta, se joutuu irti Kristuksesta ja kuolee. Seurakunta voi Muroman mukana elää vain siitä Kristuksesta, jonka kuvan Pyhä Henki on Raamatun
lehdille luonut. ”Jos minä sanon uskovani Kristukseen, mutta en usko Sanaan, joka minulle ilmoittaa minkälainen Kristus on, niin minä pakostakin uskon toiseen Kristukseen kuin Jumalan Kristukseen.”
Muroman mukaan uusi teologia kulkee tuhlaajapojan retkillä. Se on kieltänyt kaiken, mikä kristilliselle seurakunnalle on pyhintä ja kalleinta ja samalla vaihtanut Pyhän Hengen näennäistieteellisyyden henkeen. Muroman mukaan ei voi olla kahta totuutta– erikseen maallikoille ja teologeille tai erikseen uskon ja tieteen totuutta.
Unelma
Keväällä 1939 Urho Muroma kirjoitti: ”Olisi saatava Raamattuopisto, josta pitäisi ennen kaikkea tulla herätystyön lietsomisahjo. Ei mikään sellainen, jossa taas ihmiset tuovat väärää tulta Herran alttarille, vaan sellainen, jota hallitsee mieli voittaa sieluja Jeesukselle Kristukselle Sanan ja elävän Pyhän Hengen voimalla ja johtamina. Tällä tarkoitan, että herätyksen hengen tulisi läpitunkea kaikki siellä tehtävä työ.”
”Raamattuun syventyminen, tositieteellisesti ja tosihengellisesti, olisi luonnollisesti opiston päätarkoitus, mutta sen ohessa opastus, miten kukin paikallaan seurakunnassa voi parhaiten käyttää lahjansa ja mahdollisuutensa sielujen voittamiseen Kristukselle.”
”Rukouksen tulisi olla ensimmäinen ja viimeinen kaikessa, mitä siellä tehdään ja suunnitellaan. Täältä käsin johdettaisiin sitten myös aivan määrätietoista evankelioimistyötä.”
Elokuussa 1939 Muroma perusti kolmen työtoverinsa kanssa Evankelisluterilaisen Sisälähetyssäätiön, joka otti tavoitteekseen Raamattuopiston perustamisen ja evankelioimistyön. Sotien jälkeen löydettiin Raamattuopistolle tilat Kauniaisissa. Ensimmäiselle raamattukurssille pyrki yli sata opiskelijaa, joista vain puolet mahtui mukaan.
Seuraavina vuosina ja vuosikymmeninä toiminta kasvoi nopeasti. Raamattuopistolla aloitettiin nuorisotyönohjaajakoulutus 1957. Leiri- ja kurssikeskuksia saatiin: Nummenranta, Kellonkartano ja Vuokatinranta. Muroman näky toteutui: evankeliumia julistettiin ja Raamattua opetettiin. Suurimmillaan Herää Valvomaan lehdellä oli 40 000 tilaajaa.
Usko
Tamperelainen lukiolainen istuu kerrostalon rappukäytävässä ja lukee lehteä, jota hänen on määrä jakaa postiluukkuihin. On vuosi 1956. Kyseessä on Raimo Mäkelä ja ensikontakti Herää Valvomaan -lehteen. Lehdenjakaja on löytänyt antoisan opastajan uskontiensä alussa.
Loppu on – niin kuin sanotaan – historiaa. Mäkelä löytää tiensä Raamattuopistolle, on Nummenrannan rippikoulussa isosena, lähtee opiskelemaan teologiaa ja vie toisiakin opiskelijoita Raamattuopistolle. Siellä syntyy yhteys myös norjalaiseen herätyskristillisyyteen ja perustetaan Ylioppilaslähetys. Johdettuaan kristillistä opiskelija- ja koululaisjärjestöä 12 vuotta Raimo Mäkelä kutsuttiin vuonna 1980 Raamattuopiston toiminnanjohtajaksi.
Neljännesvuosisadan mittaisen johtajakautensa aikana hän kehitti järjestön toimintaa monin tavoin: vahvisti kustannustoimintaa ja kansainvälisiä yhteyksiä, yhdisti sielunhoidon teologiaan psykologista tietoa ja toi luterilaisen uskon keskeiset aarteet entistä vahvemmin liikkeen pietistiseen traditioon.
Jo opiskeluaikanaan Raimo Mäkelä oli sattumalta löytänyt vuokraisäntänsä Martti Ruuthin kirjahyllystä kirjan, joka vaikutti voimakkaasti hänen elämäänsä. Norjalaisen papin Olav Valen-Sendstadin teos Ordet och tro avasi lain ja evankeliumin näkökulman Raamatun ja koko teologian avaimeksi. Uskonvanhurskauden sanoma, ehdoton evankeliumi, vapautti herätys- ja pyhityskristillisyyteen helposti liittyvästä lakihenkisyydestä. Alettiin puhua Raamattuopiston edustamasta luterilaisesta herätyskristillisyydestä ja evankelisesta pietismistä. Mäkelän aikana Raamattuopistosta tuli kokoaan suurempi vaikuttaja kirkossa.
Eteenpäin
2000-luvulla kirkollinen ilmasto Suomessa on muuttunut. Arvostelu herätyskristillisyyttä kohtaan on voimistunut ja monia ovia on suljettu kirkon aktiivisimpien jäsenten edestä. Yhteiskuntamme on päätynyt nopean ja yhä kiihtyvän muutoksen keskelle: tietotekniikan leviäminen kaikille elämänalueille, globalisaatio, kansallisten rajojen sulaminen ja lisääntynyt maahanmuutto, joka on enenevässä määrin tehnyt maastamme lähetyskentän. Tässä nopean muutoksen maailmassa Raamattuopistoa luotsaamaan kutsuttiin dosentti Timo Junkkaala. Hänessä Raamattuopisto sai laajoja kristillisiä piirejä yhdistävän hahmon, taitavan kirjoittajan ja julkisen keskustelijan. Hän antoi kasvot tunnustukselliselle luterilaiselle herätyskristillisyydelle maassamme. Vuonna 2015 Raamattuopiston Säätiön toiminnanjohtajuus siirtyi Lauri Vartiaiselle. Suomen Raamattuopiston Säätiön voimana on sitoutunut hallitus. Rovasti Keijo Rainerman vuosikymmeniä luotsaama hallitus on onnistunut pitämään Raamattuopiston linjan vakaana jatkuvan muutoksen ajassa.
Raamattuopiston tehtävää toteutetaan yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa. Median tuomat mahdollisuudet on hyödynnetty: Raamattuopiston jumalanpalvelukset, raamattuluennot ja radioraamattupiiri sekä hartaudet tavoittavat Radio Dein kautta tuhansia kuulijoita joka viikko. Kauniaisissa, Oulussa ja Sotkamossa toimiva kansanopisto, Suomen Raamattuopisto, kuuluu kansanopistojen suurimman kolmanneksen joukkoon. Kaikilla Raamattuopiston linjoilla ja kursseilla opiskellaan Raamattua.
Kun yhteiskunta lainsäädäntöä myöten luopuu kristillisistä elämänarvoista ja kirkkokin on suuren hämmennyksen vallassa omassa tehtävässään kristillisen uskon opettajana, Raamattuopisto kutsuu yhä ihmisiä turvautumaan Jeesukseen ja luottamaan Raamattuun. Mitä pimeämmäksi käy aika, sitä enemmän tarvitaan Jumalan sanan valoa. Raamattuopisto tarjoaa uskosta vieraantuvan ajan keskellä turvallisen yhteisön, jonka perustana on Raamattu ja luterilainen tunnustus.
Mitä teemme
Raamattu keskelle elämää
Suomen Raamattuopiston Säätiö (sros) on Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen sitoutuva itsenäinen kristillinen järjestö, jonka tarkoitus on julistaa evankeliumia, opettaa Raamattua, tarjota ihmisille hengellinen koti ja tukea lähetystyötä. Raamattuopisto on syntynyt hengellisestä herätyksestä ja uskoon tulleiden opetuksen tarpeesta. Kutsumme ihmisiä uskomaan evankeliumin, kasvamaan Jumalan sanan tuntemisessa ja elämään siitä todistaen ja palvellen. Raamattu keskelle elämää – sen mukaisesti suuntaamme kaikkea työtämme.
Ajassamme vaikuttaa virtaus, joka korostaa ihmisen henkisyyttä ja uskoa sisäisen parantumisen ja mielentasapainon välineenä. Raamattuun perustuva kristillinen usko ei voi syntyä eikä säilyä sisäisen valaistumisen tai uskonnollisen mietiskelyn varassa. Sen sijaan usko perustuu inhimillisen kokemusmaailman ulkopuoliseen todellisuuteen ja on vahvasti ankkuroitunut historian tapahtumiin. Jumalan ilmoitus on inhimillisin sanoin selkeästi ilmaistu Vanhassa ja Uudessa testamentissa ja ennen kaikkea hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, joka on uskomme peruskallio. Usko on turvautumista ja luottamista edestämme ristiinnaulittuun ja elävään Jeesukseen Kristukseen.
Tunnuslauseemme on: ”Ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta.” (Hepr.12:15). Toimimme mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä luterilaisten seurakuntien kanssa koko maassa. Vahvistamme työllämme raamatullista, luterilaista uskonkäsitystä ja hengellistä elämää paikallisseurakuntaa arvostaen. Tuemme seurakunnan työntekijöitä heidän hengellisessä työssään. Erityisesti haluamme viedä evankeliumin heille, jotka eivät elä seurakunnan ja Kristuksen yhteydessä
"SINUN SANASI ON LAMPPU, JOKA VALAISEE ASKELEENI, SE ON VALO MINUN MATKALLANI."
(PS. 119:105)
Mallikoiden kouluttaminen ja sielunhoito
Keskuudessamme toteutuu kristittyjen yhteinen ja yleinen pappeus. Alusta alkaen vapaaehtoisia on koulutettu toimimaan Suomen Raamattuopiston Säätiön eri tehtävissä ja seurakunnissa. Maallikot toimivat opetus-, julistus- musiikki- tai sielunhoitotehtävissä. Suomen Raamattuopiston Säätiö omistaa ja ylläpitää kristillistä kansanopistoa Suomen Raamattuopistoa (sro), joka toimii Kauniaisissa, Sotkamossa ja Oulussa.
Koulutamme kursseillamme ymmärtämään Raamattua pelastushistorian näkökulmasta. Autamme jokaista elämään kristittynä ja palvelemaan armolahjoillaan omalla paikallaan. Koulutamme myös sielunhoidon sekä avioliitto- ja perhetyön tehtäviin. Henkilökohtainen keskustelu ja sieluhoito ovat keskeinen osa Raamattuopiston elämää. Monet saavat lohdutusta, rohkaisua ja ohjausta henkilökohtaisissa keskusteluissa. Sielunhoitokoulutuksemme perustuu Raamatun ihmiskäsitykseen ja ripin arvostamiseen. Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt Suomen Raamattuopiston Säätiölle rahoituksen uudelle kolmivuotiselle diakoniahankkeelle. Kyseessä on elämänsä loppuvaiheessa olevien ihmisten rinnalla kulkemiseen keskittyvä vapaaehtoishanke Lohtua läsnäolosta.
Yksittäisten koulutustapahtumien rinnalla kansanopistossamme toimii kaksi maallikoiden kristinopin- ja raamatuntuntemukseen keskittyvää opintolinjaa, jotka ovat Avoin raamattukoulu ja Sisälle sanaan -monimuotokoulutus. Kansanopiston Musiikki- ja Urheilulinjoilla koulutamme nuoria palvelemaan lahjoillaan seurakunnissa ja tavoittavassa työssä.
SROS:n lapsi- ja nuorisotyö tavoittaa leireillä, viikonlopputapahtumilla, seurakuntavierailuilla sekä musiikkityöllä lapsia ja nuoria ympäri Suomen. Työtä tehdään myös nuorten aikuisten parissa, esimerkiksi tapahtumien ja Raamattuopiston nuorten Raamattulinjan kautta.
Kristittynä Suomessa -maahanmuuttajalinja on myös osa maallikkokoulutustamme. Kotoutumiskoulutuksen aikana tuemme maahanmuuttajia kristittyjen yhteyden löytämisessä uudessa kotimaassa, ja varustamme heitä toimimaan sekä paikallisseurakunnissa että eri puolilla maatamme kokoontuvissa etnisissä seurakunnissa.
MUTTA TE OLETTE VALITTU SUKU, KUNINKAALLINEN PAPISTO, PYHÄ HEIMO, JUMALAN OMA KANSA, MÄÄRÄTTY JULISTAMAAN HÄNEN SUURIA TEKOJAAN, JOKA TEIDÄT ON PIMEYDESTÄ KUTSUNUT IHMEELLISEEN VALOONSA.
(1. PIET. 2:9)
HÄNELLE, JOKA ON TEHNYT MEIDÄT KUNINGASSUVUKSI JA JUMALAN, ISÄNSÄ, PAPEIKSI, HÄNELLE KUNNIA JA VALTA AINA JA IKUISESTI! AAMEN.
(ILM. 1:6)
KAIKKI, MITÄ OLET MONIEN TODISTAJIEN LÄSNÄ OLLESSA MINULTA KUULLUT, SINUN TULEE USKOA LUOTETTAVILLE IHMISILLE, JOTKA PYSTYVÄT MYÖS OPETTAMAAN MUITA.
(2. TIM. 2:2)
Kustannustoiminta ja media
Perussanoma Oy vastaa Suomen Raamattuopiston Säätiön julkaisutoiminnasta. Strategisesti se on merkittävä julistustyön väline. Perussanoma julkaisee 20–30 kirjaa vuosittain ja myytyjen kirjojen vuotuinen kokonaismäärä on 40 000–80 000 kpl. Kirjatuotanto keskittyy raamatunselitysteoksiin, hartauskirjoihin, sanomallisiin lahjakirjoihin sekä kristinuskosta asiantuntemuksella kertoviin tietokirjoihin. Perussanoma ylläpitää Kristillistä kirjakerhoa.
Urho Muroman vuonna 1929 perustama Herää valvomaan -lehti uudistettiin vuonna 2000 Elämään-lehdeksi. Vuonna 2015 lehdelle tehtiin merkittävä ulkoasu-uudistus ja nimeksi tuli Elämä. Raamattuopiston tukijoille suunnattu Ystäväviesti on moderni säätiön tukijulkaisu, joka avaa SROS:n työtä ja teologiaa laajemmin kannattajakunnalle. Perussanoman kustantamaa teologista aikakauskirjaa Perustaa julkaistaan yhdessä kolmen muun luterilaisen järjestön kanssa. Perussanoma kustantaa yhdessä Radio Dein kanssa raamatullis-kristillistä uutisportaalia Seurakuntalaista, joka on vakiinnuttanut paikkansa liberaalin kristillisen uutisvirran vaihtoehtona. Julkaisuyhteistyössä toimii useita kristillisiä lehtitaloja.
SROS:n radiotyö palvelee julistamalla evankeliumia, opettamalla Raamattua ja jakamalla informaatiota. Ohjelmaformaatteina toimivat säännöllisesti lähetettävät jumalanpalvelukset, raamattuopetukset, radioraamattupiiri ja hartaudet. Radiotyö lisää säätiön yleistä tunnettuutta.
SIINÄ, ETTÄ JULISTAN EVANKELIUMIA, EI OLE MITÄÄN YLPEILEMISTÄ, SILLÄ MINUN ON PAKKO TEHDÄ SITÄ. VOI MINUA, ELLEN EVANKELIUMIA JULISTA!
(1. KOR. 9:16)
MUTTA LÄHDETTYÄÄN SIELTÄ MIES ALKOI JOKA PUOLELLA KUULUTTAA JA LEVITTÄÄ TIETOA TAPAHTUNEESTA, NIIN ETTEI JEESUS ENÄÄ VOINUT JULKISESTI MENNÄ YHTEENKÄÄN KAUPUNKIIN. HÄN PYSYTTELI KAUPUNKIEN ULKOPUOLELLA ASUMATTOMILLA SEUDUILLA, JA KAIKKIALTA TULI IHMISIÄ HÄNEN LUOKSEEN.
(MARK. 1:45)
ANNA PALVELIJOILLESI VOIMAA PELOTTA JULISTAA SANAASI.
(APT. 4:29B)
Lähetystyö ja kansainvälinen työ
Suomen Raamattuopiston Säätiö osallistuu myös ulkolähetystyöhön tukemalla esirukouksin ja taloudellisesti nimikkolähettejään Lähetysyhdistys Kylväjän ja Medialähetys Sanansaattajat -järjestön kautta. Tällä hetkellä tuemme seurakuntatyötä sekä lapsi- ja nuorisotyötä Israelissa, evankelioimistyötä Itä-Aasiassa sekä Itävallasta käsin tapahtuvaa rajat ylittävää radio- ja naistyötä.
Suomen Raamattuopistossa järjestetään vuosittain Lähetysyhdistys Kylväjän kanssa kirkkomme kansainväliseen työhön valmentava Lähetyskurssi. Pidämme myös lähetystyöhön ja monikulttuuriseen työhön varustavia viikonloppukursseja.
Suomen Raamattuopiston Säätiö on tukenut inkeriläisiä kristittyjä jo Neuvostoliiton aikana, ja tällä hetkellä se tukee erityisesti Inkerin kirkon lapsi- ja nuorisotyötä. Palkkaamme Inkerin kirkon palvelukseen työntekijöitä, jotka toimivat lasten ja nuorten parissa. Raamattuopistolla myös kouluttautuu Inkerin kirkon työntekijöitä. Tuemme Viron evankelis-luterilaisen kirkon aikuisten raamattukouluhanketta taloudellisesti ja myös lähettämällä työntekijöitämme opettamaan Viroon raamattukoulun kursseille. Välitämme varoja myös Raamattujen levitystyöhön Israelissa. Kansanopistomme tiloissa toimii Marja-Terttu Tolamon kokoama ainutlaatuinen Raamatun maan näyttely.
Israel-työ on ollut Raamattuopiston ohjelmassa alusta alkaen. Raamatun Israelin kansaa koskevat lupaukset odottavat vielä osin toteutumistaan. Rukoilemme Israelin puolesta. Syntien sovitus ja iankaikkinen elämä on luvattu ja annettu vain uskossa Jeesukseen Kristukseen, Messiaaseen, niin juutalaisille kuin kaikille muillekin kansoille.
MENKÄÄ SIIS JA TEHKÄÄ KAIKKI KANSAT MINUN OPETUSLAPSIKSENI: KASTAKAA HEITÄ ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN JA OPETTAKAA HEITÄ NOUDATTAMAAN KAIKKEA, MITÄ MINÄ OLEN KÄSKENYT TEIDÄN NOUDATTAA. JA KATSO, MINÄ OLEN TEIDÄN KANSSANNE KAIKKI PÄIVÄT MAAILMAN LOPPUUN ASTI.”
(MATT. 28:19–20)
TOIVOMME, ETTÄ SAAMME JULISTAA EVANKELIUMIA VIELÄ TEITÄKIN ETÄÄMPÄNÄ ASUVILLE.
(2. KOR. 10:16)
MINÄ EN HÄPEÄ EVANKELIUMIA, SILLÄ SE ON JUMALAN VOIMA JA SE TUO PELASTUKSEN KAIKILLE, JOTKA SEN USKOVAT, ENSIN JUUTALAISILLE, SITTEN MYÖS KREIKKALAISILLE.
(ROOM. 1:16)
JEESUS VASTASI: ”MINÄ OLEN TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ. EI KUKAAN PÄÄSE ISÄN LUO MUUTEN KUIN MINUN KAUTTANI.
(JOH. 14:6)
Kutsu tukijaksi
Suomen Raamattuopiston Säätiön talous on suurelta osin työn ystävien ylläpidon varassa. Ilman heitä ei Raamattuopistoa olisi olemassa. Lähes puolet työhön tarvittavista varoista tulee tänäänkin ystävien tuen ja testamenttien kautta. Tuhannet ihmiset antavat myös aikaansa tukeakseen tärkeäksi kokemaansa hengellistä työtä sekä kantavat meitä esirukouksillaan. Jumalan valtakunnan työssä ihminen on mukana jossakin todella merkityksellisessä: työtä ei tehdä vain tätä elämää, vaan ennen kaikkea iankaikkista elämää varten.
”TUOKAA TÄYDET KYMMENYKSET AARREKAMMIOON, JOTTA TEMPPELISSÄNI OLISI RUOKAA. KOETELKAA MINUA TÄLLÄ TAVALLA, SANOO HERRA SEBAOT. - SILLOIN SAATTE NÄHDÄ, ETTÄ MINÄ AVAAN TAIVAAN IKKUNAT JA VUODATAN TEILLE SATEEN RUNSAAN SIUNAUKSEN.”
(MAL. 3:10)
Tukeasi voit antaa mm.:
- Liittymällä jonkin Suomen Raamattuopiston Säätiön työmuodon tai työntekijän
tukirenkaaseen - Soittamalla puhelun kolehtipuhelimeemme numeroon 0600 02610
(lahjoitus 10,01 € + pvm) tai numeroon 0600 02650 (lahjoitus 21,86 € + pvm) - Tekstiviestilahjoituksella, lähettämällä viesti 10 sro numeroon 16588
(lahjoitus 10 €). - Antamalla testamentissasi lahjan Raamattuopistolle
- Liittymällä Suomen Raamattuopiston Ystävät ry:n jäseneksi
Ohjeita kaikkeen tähän saat Raamattuopiston internet-sivuilta osoitteesta: sro.fi/lahjoita
tai soittamalla Raamattuopiston keskukseen numeroon (09) 5123 910
Mitä opetamme
Raamattu ja tunnustus
Uskomme ja opetamme, että koko Pyhä Raamattu, Vanhan ja Uuden testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset, ovat Jumalan oma ilmoitus ihmiskunnalle. Ne ovat ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja opettajat on arvioitava. Raamattu yksin on opin, uskon ja elämän pysyvä ja muuttumaton perusta. Raamatussa Jumala on ilmoittanut kaiken, mitä tarvitaan pelastumiseen, Jumalan tuntemiseen ja kristilliseen elämään.
Raamattu on yhtä aikaa kokonaan jumalallinen ja kokonaan inhimillinen. Raamattu on kokonaan Pyhän Hengen inspiroima eli aikaan saama. Samalla se on syntynyt todellisten ihmisten kautta ja ihmisten kielellä. Siksi Raamattua voidaan tutkia myös tieteellisesti, vaikka Jumalan olemusta ei tieteen keinoin voidakaan tavoittaa.
Raamatun keskus ja ydinsanoma on Jumalan pelastussuunnitelma, hyvä sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan ainoasta Pojasta ja pelastuksesta hänen ristinuhrissaan. Raamattua ja Kristusta ei voi erottaa toisistaan. Siksi Raamattua tulee lukea tästä keskuksestaan käsin, armonvälineenä, joka välittää pelastuksen. Uskomme, että luterilaiset tunnustuskirjat ilmaisevat raamatullisen uskon kaikkein kirkkaimmin. Siksi se antaa kirkolle ja kristityille parhaat edellytykset ymmärtää Raamattua oikein.
”OLETTEHAN TE SYNTYNEET UUDESTI, ETTE KATOAVASTA SIEMENESTÄ, VAAN KATOAMATTOMASTA, JUMALAN ELÄVÄSTÄ JA PYSYVÄSTÄ SANASTA. SILLÄ IHMINEN ON KUIN RUOHO, IHMISEN KAUNEUS KUIN KEDON KUKKA. RUOHO KUIVUU, KUKKA LAKASTUU, MUTTA HERRAN SANA PYSYY IÄTI. JUURI TÄMÄ SANA ON TEILLE ILOSANOMANA JULISTETTU.”
(1. PIET. 1:23–25)
Jumalan sana on lakia ja evankeliumia. Lakia on kaikki se, joka vaatii meitä pyhyyteen ja puhtauteen ja Jumalan tahdon noudattamiseen. Laki myös paljastaa meidän syntimme ja väärät tekomme ja uhkaa meitä Jumalan oikeudenmukaisella rangaistuksella. Evankeliumia taas on kaikki se hyvä sanoma Raamatussa, joka vakuuttaa meille, että Kristuksen sovitustyön tähden kaikki on anteeksi annettu. Laki ja evankeliumi ovat molemmat Jumalan työtä, mutta niitä ei saa sekoittaa keskenään tai irrottaa toisistaan.
”YKSIKÄÄN PROFEETALLINEN SANA EI OLE TULLUT JULKI IHMISTEN TAHDOSTA, VAAN IHMISET OVAT PUHUNEET PYHÄN HENGEN JOHTAMINA SEN, MINKÄ OVAT JUMALALTA SAANEET.”
(2. PIET. 1:21)
Yksi kolmiyhteinen Jumala
Uskomme Yhteen, Kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. On vain yksi iankaikkinen Jumala kolmena, ikuisena jumalallisena olemismuotona: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Jumala on iankaikkinen ja kaikkialla läsnäoleva. Hän on Sanallaan luonut kaiken olemattomuudesta, mutta hän ei ole osa luomakuntaa. Hän ylläpitää koko maailmankaikkeutta voimallaan. Hän on Jeesuksessa Kristuksessa sovittanut maailman itsensä kanssa ja Pyhän Henkensä välityksellä hän herättää uskon, sekä luo ja ylläpitää kristillisen seurakunnan.
”JO ENNEN KUIN VUORET SYNTYIVÄT, ENNEN KUIN MAA JA MAANPIIRI SAIVAT ALKUNSA, SINÄ OLIT. JUMALA, AJASTA AIKAAN SINÄ OLET.”
(PS. 90:2)
”ON VAIN YKSI RUUMIS JA YKSI HENKI, NIIN KUIN MYÖS SE TOIVO, JOHON TEIDÄT ON KUTSUTTU, ON YKSI. YKSI ON HERRA, YKSI USKO, YKSI KASTE! YKSI ON JUMALA, KAIKKIEN ISÄ! HÄN HALLITSEE KAIKKEA, VAIKUTTAA KAIKESSA JA ON KAIKESSA.
(EF. 4:4–6)
”TULKOON TEIDÄN KAIKKIEN OSAKSI HERRAN JEESUKSEN KRISTUKSEN ARMO, JUMALAN RAKKAUS JA PYHÄN HENGEN YHTEYS!”
(2. KOR. 13:13)
Ihminen luotuna ja langenneena
Jumala on luonut ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen. Jumalan kuvana ja suhteessa häneen ihmisellä on täydellinen ja luovuttamaton ihmisarvo riippumatta hänen kyvyistään tai ominaisuuksistaan. Jumala kutsuu meidät puolustamaan ihmisarvoa aina syntymättömien lasten oikeudesta elämään parantumattomasti sairaisiin ja vanhuksiin asti. Alusta alkaen ihminen on luotu mieheksi ja naiseksi. Yhden aikuisen miehen ja yhden aikuisen naisen välinen elinikäiseksi tarkoitettu avioliitto on Jumalan asettama. Muunlaiset parisuhteet eivät voi rinnastua siihen.
”JA JUMALA LOI IHMISEN KUVAKSEEN, JUMALAN KUVAKSI HÄN HÄNET LOI, MIEHEKSI JA NAISEKSI HÄN LOI HEIDÄT.”
(1. MOOS. 1:27)
”MIES LUOPUKOON ISÄSTÄNSÄ JA ÄIDISTÄNSÄ JA LIITTYKÖÖN VAIMOONSA, JA HE TULEVAT YHDEKSI LIHAKSI.”
(1. MOOS. 2:24)
”PITÄKÄÄ AVIOLIITTO KAIKIN TAVOIN KUNNIASSA ÄLKÄÄKÄ HÄPÄISKÖ AVIOVUODETTANNE, SILLÄ JUMALA TUOMITSEE SIVEETTÖMÄT JA AVIONRIKKOJAT.”
(HEPR. 13:4)
”SINÄ OLET LUONUT MINUT SISINTÄNI MYÖTEN, ÄITINI KOHDUSSA OLET MINUT PUNONUT. MINÄ OLEN IHME, SUURI IHME, JA KIITÄN SINUA SIITÄ.
(PS. 139:13–14)
Ihmiskunta on kuitenkin langennut syntiin ja joutunut eroon Luojastaan. Jokainen ihminen on äitinsä kohdusta asti syntinen ja vailla Jumalan kirkkautta. Kukaan ihminen ei kykene omassa voimassaan eikä omasta tahdostaan noudattamaan Jumalan tahtoa eikä elämään oikein. Ihminen on luonnostaan luopumuksen tilassa ja kadotuksen lapsi.
”SILLÄ KAIKKI OVAT TEHNEET SYNTIÄ JA OVAT VAILLA JUMALAN KIRKKAUTTA.”
(ROOM. 3:23)
”EIHÄN YKSIKÄÄN IHMINEN TULE JUMALAN EDESSÄ VANHURSKAAKSI LAIN KÄSKYJÄ NOUDATTAMALLA. LAIN TEHTÄVÄNÄ ON OPETTAA TUNTEMAAN, MITÄ SYNTI ON.”
(ROOM. 3:20)
Jeesuksen persoona ja pelastustyö
Uskomme Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan. Hän on todellinen Jumala ja todellinen ihminen yhdessä persoonassa. Hän tuli ihmiseksi meidän pelastuksemme tähden, kuten Raamattu kertoo. Hän eli synnittömän elämän ja täytti kaikessa Jumalan tahdon. Ristinkuolemallaan hän pelasti meidät synnin, Saatanan ja kuoleman vallasta. Ristillä Jeesus sovitti koko ihmiskunnan kaikki synnit täydellisesti. Sen merkiksi Jumala herätti Jeesuksen todellisesti kuolleista kolmantena päivänä. Jeesus astui ylös taivaaseen. Hän elää ja hallitsee ja istuu Jumalan, Isän oikealla puolella, mutta on samalla omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti. Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Ainoa tie pelastukseen on Jumalan armo Kristuksessa eli täydellinen anteeksiantamus Jeesuksen ristinkuoleman tähden.
”JUMALA ON RAKASTANUT MAAILMAA NIIN PALJON, ETTÄ ANTOI AINOAN POIKANSA, JOTTEI YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN USKOO, JOUTUISI KADOTUKSEEN, VAAN SAISI IANKAIKKISEN ELÄMÄN.”
(JOH. 3:16)
”OLKOON TEILLÄKIN SELLAINEN MIELI, JOKA KRISTUKSELLA JEESUKSELLA OLI. HÄNELLÄ OLI JUMALAN MUOTO, MUTTA HÄN EI PITÄNYT KIINNI OIKEUDESTAAN OLLA JUMALAN VERTAINEN VAAN LUOPUI OMASTAAN. HÄN OTTI ORJAN MUODON JA TULI IHMISTEN KALTAISEKSI. HÄN ELI IHMISENÄ IHMISTEN JOUKOSSA, HÄN ALENSI ITSENSÄ JA OLI KUULIAINEN KUOLEMAAN ASTI, RISTINKUOLEMAAN ASTI. SEN TÄHDEN JUMALA ON KOROTTANUT HÄNET YLI KAIKEN.”
(FIL. 2:5–9)
´”EI KUKAAN MUU VOI PELASTAA KUIN JEESUS. MITÄÄN MUUTA NIMEÄ, JOKA MEIDÄT PELASTAISI, EI OLE IHMISILLE ANNETTU KOKO TAIVAANKANNEN ALLA.”
(APT. 4:12)
Seurakunta, armonvälineet ja armolahjat
Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa perustanut maailmaan seurakuntansa, kaikkien uskovien yhteisön ja antanut sille lähetystehtävän. Uskon saamiseksi ja ylläpitämiseksi Jumala on uskonut seurakunnalle armonvälineet, eli sanan ja sakramentit. Sakramentit ovat kaste ja ehtoollinen, joissa Jumalan sana yhdistyy näkyvään aineeseen, kasteen veteen sekä ehtoollisen leipään ja viiniin. Pyhä Henki käyttää armonvälineitä uskon synnyttämiseen ja vahvistamiseen. Kaste liittää kastettavan Kristuksen armon yhteyteen ja Jumalan oman perheväen joukkoon. Kaste on ainutkertainen, eikä sitä saa tai voi uusia. Lapsia voi ja tulee kastaa, koska hekin ovat perisynnin alaisia ja tarvitsevat Jumalan armon ja pelastuksen. Ehtoollisessa vastaanotetaan todellisesti leipään ja viiniin yhdistyneenä Kristus itse, hänen ruumiinsa ja verensä.
”HÄN PELASTI MEIDÄT, EI MEIDÄN HURSKAIDEN TEKOJEMME TÄHDEN, VAAN PELKÄSTÄ ARMOSTA. HÄN PELASTI MEIDÄT PESEMÄLLÄ MEIDÄT PUHTAIKSI, NIIN ETTÄ SYNNYIMME UUDESTI JA PYHÄ HENKI UUDISTI MEIDÄT.”
(TIT. 3:5)
Ilman uskoa armonvälineet jäävät hyödyttömiksi vastaanottajalleen. Armonvälineet edellyttävät uskovalta jokapäiväistä parannusta ja syntien anteeksiantamukseen turvautumista. Jumala on jakanut uskoville erilaisia armolahjoja seurakunnan rakentumiseksi ja keskinäiseksi hyödyksi. Jokaisella uskovalla on omat armolahjansa, jotka on tarkoitettu toisten palvelemiseksi.
”JOKAISEN ON TUTKITTAVA ITSEÄÄN, ENNEN KUIN SYÖ TÄTÄ LEIPÄÄ JA JUO TÄSTÄ MALJASTA. SE, JOKA SYÖ JA JUO AJATTELEMATTA, ETTÄ KYSYMYS ON KRISTUKSEN RUUMIISTA, SYÖ JA JUO ITSELLEEN TUOMION.”
(1 KOR. 11:28–29)
”ARMOLAHJOJA ON MONENLAISIA, MUTTA HENKI ON SAMA. MYÖS PALVELUTEHTÄVIÄ ON MONENLAISIA, MUTTA HERRA ON SAMA. JUMALAN VOIMAN VAIKUTUKSIA ON MONENLAISIA, MUTTA HÄN, JOKA MEISSÄ KAIKISSA KAIKEN VAIKUTTAA, ON SAMA. HÄN ANTAA HENGEN ILMETÄ ITSE KUSSAKIN ERITYISELLÄ TAVALLA, YHTEISEKSI HYÖDYKSI.”
(1. KOR. 12:4–7)
”KASTE VAIKUTTAA SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEN, VAPAHTAA KUOLEMASTA JA PERKELEESTÄ JA ANTAA IANKAIKKISEN AUTUUDEN KAIKILLE, JOTKA USKOVAT SEN, MITÄ JUMALAN SANA JA LUPAUS SISÄLTÄVÄT.”
(VÄHÄ KATEKISMUS)
”MITÄ MERKITSEE SITTEN TÄLLAINEN VEDELLÄ KASTAMINEN? SE MERKITSEE, ETTÄ MEISSÄ OLEVA VANHA IHMINEN ON JOKAPÄIVÄISESSÄ KATUMUKSESSA JA PARANNUKSESSA UPOTETTAVA JA ETTÄ SEN ON KUOLTAVA KAIKKINE SYNTEINEEN JA PAHOINE HIMOINEEN, JA ETTÄ SEN SIJAAN ON JOKA PÄIVÄ TULTAVA ESIIN JA NOUSTAVA YLÖS UUDEN IHMISEN, JOKA ELÄÄ VANHURSKAUDESSA JA PUHTAUDESSA IANKAIKKISESTI JUMALAN EDESSÄ.”
(VÄHÄ KATEKISMUS)
”MEILLE ANNETAAN NÄILLÄ SANOILLA EHTOOLLISEN SAKRAMENTISSA SYNNIT ANTEEKSI, ELÄMÄ JA AUTUUS.”
(VÄHÄ KATEKISMUS)
Vanhurskauttaminen, uudestisyntyminen ja pyhitys
Uskomme, että pelastus saadaan yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen sovitustyön tähden. Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskosta, eli vapauttaa ihmisen syyllisyydestä, tuomiosta ja rangaistuksesta Jeesuksen sovitustyön perusteella. Jumala lukee meidän hyväksemme Jeesuksen vanhurskauden, kun me turvaudumme ja uskomme Jeesukseen.
Vanhurskauttaminen perustuu yksin Jeesuksen synnittömään elämään ja viattomaan kuolemaan. Jeesus kärsi ristillä kaikkien ihmisten kaikkien syntien rangaistuksen. Jumala luki silloin Jeesuksen syyksi kaikkien ihmisten synnit. Jeesuksen ristinkuoleman tuoma armahdus on ehdoton ja täydellinen. Vanhurskauttamisessa ihminen saa lahjana omakseen Kristuksen täydellisen pyhyyden ja uuden, iankaikkisen elämän ja uudestisyntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta Jumalan lapseksi.
Pyhä Henki asuu uskovassa ja uudistaa armonvälineiden avulla hänen tahtoaan ja mieltään niin, että ihminen haluaa elää Jumalan kunniaksi ja lähimmäisensä hyväksi ja tahtoo hylätä vanhat, syntiset tekonsa ja asenteensa. Myös uudestisyntyneessä ja pyhittyneessä ihmisessä vaikuttaa edelleen vanha langennut luonto, joka vetää ihmistä syntiin ja joka ei tämän elämän kestäessä ihmisestä poistu. Siksi myös uudestisyntynyt ihminen tarvitsee Jumalan armoa ja anteeksiantamusta sekä jokapäiväisen parannuksen. Uudestisyntymättömät ihmiset ja Jumalasta luopuneet ovat hengellisesti kuolleessa tilassa ja Jumalan vihan alaisia.
”ARMOSTA JUMALA ON TEIDÄT PELASTANUT ANTAMALLA TEILLE USKON. PELASTUS EI OLE LÄHTÖISIN TEISTÄ, VAAN SE ON JUMALAN LAHJA. SE EI PERUSTU IHMISEN TEKOIHIN, JOTTEI KUKAAN VOISI YLPEILLÄ.”
(EF. 2:8–9)
”JOS KRISTUS ON TEISSÄ, TEIDÄN RUUMIINNE TOSIN ON KUOLLUT SYNNIN VUOKSI, MUTTA HENKI LUO ELÄMÄÄ, KOSKA TEIDÄT ON TEHTY VANHURSKAIKSI. JOS SIIS TEISSÄ ASUU JUMALAN HENKI, HÄNEN, JOKA HERÄTTI JEESUKSEN KUOLLEISTA, NIIN HÄN, JOKA HERÄTTI KRISTUKSEN KUOLLEISTA, ON TEKEVÄ ELÄVIKSI MYÖS TEIDÄN KUOLEVAISET RUUMIINNE TEISSÄ ASUVAN HENKENSÄ VOIMALLA. MEILLÄ ON SIIS VELVOLLISUUKSIA, VELJET, MUTTA EI ITSEKÄSTÄ LUONTOAMME KOHTAAN; EI MEIDÄN PIDÄ ELÄÄ SEN MUKAAN.”
(ROOM. 8:10–12)
Ristin teologia
Sitoudumme ristin teologiaan. Täällä maailmassa Jumalan voima on usein kätkettynä heikkouteen. Kaikkein kirkkaimmin tämä näkyy Jeesuksen Kristuksen ristissä. Hän, joka oli täydellinen ja synnitön, luopui kirkkaudestaan ja otti orjan muodon pelastaakseen langenneen ihmiskunnan. Kuten Jeesuksen elämässä, myös hänen omiensa elämässä kärsimys on läsnä. Myös kristityn elämää leimaa risti. Siksi uskovan ei tule odottaa sellaista elämää, jossa ei olisi heikkoutta, sairautta tai vaikeuksia, joskin kristitty toimii kärsimyksen lievittämiseksi maailmassa. Vasta taivaan kirkkaudessa on kaikki kärsimys ja ahdistus pyyhitty pois.
Jumalan laki on elämän oma laki. Monet kärsimyksistä johtuvat omista vääristä valinnoistamme. Osa kristittyjen ja kristillisen kirkon kärsimistä ahdistuksista on kuitenkin suoraa seurausta uskosta. Kristittyjä on kaikkina aikoina vainottu juuri Kristuksen nimen tähden. Ristin teologiaan kuitenkin kuuluu, että Jumala ei hylkää lapsiaan kärsimyksien keskellä. Jumala toimii elämässämme myös kärsimyksen ja vaikeuksien kautta. Hän on rakastavana Isänä läsnä myös uskovan elämän vaikeina aikoina, usein erityisesti silloin
”PUHE RISTISTÄ ON HULLUUTTA NIIDEN MIELESTÄ, JOTKA JOUTUVAT KADOTUKSEEN, MUTTA MEILLE, JOTKA PELASTUMME, SE ON JUMALAN VOIMA.”
(1. KOR. 1:18)
"JUMALA ON KYLLÄ OSOITTANUT VIISAUTENSA, MUTTA KUN MAAILMA EI OMASSA VIISAUDESSAAN OPPINUT TUNTEMAAN JUMALAA, JUMALA KATSOI HYVÄKSI JULISTAA HULLUUTTA JA NÄIN PELASTAA NE, JOTKA USKOVAT. JUUTALAISET VAATIVAT IHMETEKOJA, JA KREIKKALAISET ETSIVÄT VIISAUTTA. ME SEN SIJAAN JULISTAMME RISTIINNAULITTUA KRISTUSTA. JUUTALAISET TORJUVAT SEN HERJAUKSENA, JA MUIDEN MIELESTÄ SE ON HULLUUTTA, MUTTA KUTSUTUILLE, NIIN JUUTALAISILLE KUIN KREIKKALAISILLEKIN, RISTIINNAULITTU KRISTUS ON JUMALAN VOIMA JA JUMALAN VIISAUS.”
(1. KOR. 1:21–24)
JEESUS SANOI OMILLEEN: ”JOS MAAILMA VIHAA TEITÄ, MUISTAKAA, ETTÄ ENNEN TEITÄ SE ON VIHANNUT MINUA. JOS TE KUULUISITTE TÄHÄN MAAILMAAN, SE RAKASTAISI TEITÄ, OMIAAN. MUTTA TE ETTE KUULU MAAILMAAN, KOSKA MINÄ OLEN TEIDÄT SIITÄ OMIKSENI VALINNUT, JA SIKSI MAAILMA VIHAA TEITÄ. MUISTAKAA, MITÄ TEILLE SANOIN: EI PALVELIJA OLE HERRAANSA SUUREMPI. JOS MINUA ON VAINOTTU, VAINOTAAN TEITÄKIN. JOS MINUN SANAANI ON KUULTU, KUULLAAN MYÖS TEIDÄN SANAANNE. KAIKEN TÄMÄN IHMISET TEKEVÄT TEILLE MINUN NIMENI TÄHDEN, SIKSI ETTEIVÄT TUNNE HÄNTÄ, JOKA ON MINUT LÄHETTÄNYT.”
(JOH. 15:18–21)
”MUTTA JOS OLEMME LAPSIA, OLEMME MYÖS PERILLISIÄ, JUMALAN PERILLISIÄ YHDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA; JOS KERRAN KÄRSIMME YHDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA, PÄÄSEMME MYÖS OSALLISIKSI SAMASTA KIRKKAUDESTA KUIN HÄN.”
(ROOM. 8:17)
SENTÄHDEN MYÖS JEESUS, PYHITTÄÄKSEEN OMALLA VERELLÄNSÄ KANSAN, KÄRSI PORTIN ULKOPUOLELLA. NIIN MENKÄÄMME SIIS HÄNEN TYKÖNSÄ ”ULKOPUOLELLE LEIRIN”, HÄNEN PILKKAANSA KANTAEN.
(HEPR. 13:12–13)
Yleinen pappeus ja erityinen virka
Kaikilla Jeesukseen Kristukseen uskovilla on yleinen, hengellinen pappeus ja kutsu todistaa Jeesuksesta ja julistaa evankeliumia. Kaikki kristityt saavat rukoilla, palvella, antaa omastaan ja rakastaa. Julkista saarnaamista ja sakramenttien toimittamista varten on Kristus asettanut paimenviran. Opetuslapsistaan Jeesus kutsui apostolit julistamaan evankeliumia ja toimittaman sakramentteja. Kristillisen kirkon paimenvirka on jatkumo apostolin viralle. Raamatun perusteella ja kirkon apostolisen opetuksen mukaan paimenen virka kuuluu miehelle, kuten valtaosa kristikuntaa edelleen opettaa. Seurakunnassa on lisäksi palvelutehtäviä ja virkoja, jotka soveltuvat sekä miehelle että naiselle. Näitä ovat esimerkiksi lehtorin, diakonian ja lähetystyöntekijän virat.
”MUTTA TE OLETTE VALITTU SUKU, KUNINKAALLINEN PAPISTO, PYHÄ HEIMO, JUMALAN OMA KANSA, MÄÄRÄTTY JULISTAMAAN HÄNEN SUURIA TEKOJAAN, JOKA TEIDÄT ON PIMEYDESTÄ KUTSUNUT IHMEELLISEEN VALOONSA.”
(1. PIET. 2:9)
”SEURAKUNNAN KAITSIJAN TULEE OLLA MOITTEETON, YHDEN VAIMON MIES, RAITIS, HARKITSEVA, RAUHALLINEN, VIERAANVARAINEN JA TAITAVA OPETTAMAAN.”
(1. TIM. 3:2)
”JÄTIN SINUT KREETAAN SITÄ VARTEN, ETTÄ JÄRJESTÄISIT SIELLÄ KAIKEN, MIKÄ VIELÄ OLI JÄRJESTÄMÄTTÄ, JA ASETTAISIT JOKAISEEN KAUPUNKIIN VANHIMMAT NIIDEN OHJEIDEN MUKAAN, JOTKA ANNOIN SINULLE.”
(TIT. 1:5)
Jumalan kaksi hallintatapaa
Jumala toimii maailmassa kahdella tavoin, kahden hallintavallan (regimentin) kautta. Maallisissa eli arkisissa asioissa Jumala toimii luonnollisen järjestyksen kautta. Luonnolliseen järjestykseen kuuluvat esivalta, lait, yhteiskuntajärjestys ja omatunto, järki ja ihmisten yleinen oikeustaju. Syntiinlankeemus hämärtää myös ihmisen järkeä ja kykyä ymmärtää oikea ja väärä, hyvä ja paha. Siksi kristityn tulee etsiä avaimia hyvään elämään Raamatusta.
Hengellisen hallintavallan tehtävänä taas on julistaa evankeliumia sekä varjella sieluja jumalattomilta mielipiteiltä, Perkeleeltä ja iankaikkiselta kuolemalta. Evankelioiminen ja lähetys ovat kristityn ja seurakunnan ainutlaatuinen ja luovuttamaton erityistehtävä. Jos me emme sitä tee, ei sitä tee kukaan muukaan. Jumalan käskyt myös ohjaavat elämään oikein ja rakastamaan lähimmäistä Jumalan tahdon mukaan.
Kuten lakia ja evankeliumia ei myöskään maallista ja hengellistä hallintavaltaa saa sekoittaa keskenään. Maallisella vallalla ei ole oikeutta puuttua kristillisen uskon sisältöön eikä sen julistamiseen eikä sen mukaan elämiseen. Vastaavasti kirkko ei saa määrätä yhteiskunnallisesta järjestyksestä ja laeista, vaan sanomallaan vaikuttaa vallitseviin arvoihin. Yksityinen kristitty toimii yhteiskunnallisesti ja osallistuu maansa puolustamiseen.
”ANTAKAA SIIS KEISARILLE MIKÄ KEISARILLE KUULUU JA JUMALALLE MIKÄ JUMALALLE KUULUU.”
(MATT. 22:21)
”JOKAISEN ON SUOSTUTTAVA ESIVALTANSA ALAISUUTEEN. EIHÄN OLE ESIVALTAA, JOKA EI OLISI JUMALALTA PERÄISIN, HÄNELTÄ OVAT VALLANKÄYTTÄJÄT SAANEET VALTUUTENSA... EI SEN, JOKA TEKEE OIKEIN, TARVITSE PELÄTÄ VIRANOMAISIA, VAAN SEN, JOKA TEKEE VÄÄRIN. JOS SIIS TAHDOT ELÄÄ PELKÄÄMÄTTÄ ESIVALTAA, TEE OIKEIN! SILLOIN SAAT SILTÄ KIITOSTA. SE ON JUMALAN PALVELIJA JA TOIMII SINUN PARHAAKSESI. MUTTA JOS TEET VÄÄRIN, PELKÄÄ! ESIVALTA EI KANNA MIEKKAA TURHAAN. SE ON JUMALAN PALVELIJA JA PANEE TÄYTÄNTÖÖN VÄÄRINTEKIJÄLLE KUULUVAN RANGAISTUKSEN.”
(ROOM. 13:1, 3–4)
”TOIMIKAA SEN KAUPUNGIN PARHAAKSI, JOHON MINÄ OLEN TEIDÄT SIIRTÄNYT. RUKOILKAA SEN PUOLESTA HERRAA, SILLÄ SEN MENESTYS ON TEIDÄNKIN MENESTYKSENNE.”
(JER. 29:7)
”JULISTIPA KUKA TAHANSA TEILLE EVANKELIUMIA, JOKA ON VASTOIN MEIDÄN JULISTAMAAMME – – VAIKKAPA ME ITSE TAI VAIKKA TAIVAAN ENKELI – – HÄN OLKOON KIROTTU. TOISTAN SEN, MINKÄ OLEN ENNENKIN SANONUT: JOS JOKU JULISTAA TEILLE EVANKELIUMIA, JOKA ON VASTOIN SITÄ MINKÄ OLETTE SAANEET, HÄN OLKOON KIROTTU… PYRINKÖ OLEMAAN IHMISILLE MIELIKSI? JOS VIELÄ PYRKISIN MIELLYTTÄMÄÄN IHMISIÄ, EN OLISI KRISTUKSEN PALVELIJA.”
(GAL. 1:8–10)
”APOSTOLIT TUOTIIN NEUVOSTON ETEEN, JA YLIPAPPI ALKOI KUULUSTELLA HEITÄ. HÄN SANOI: ’ME KIELSIMME JYRKÄSTI TEITÄ OPETTAMASTA SEN MIEHEN NIMESSÄ. MUTTA NYT KOKO JERUSALEM ON TÄYNNÄ TEIDÄN OPPIANNE JA TE YRITÄTTE PANNA SEN MIEHEN KUOLEMAN MEIDÄN SYYKSEMME.’ TÄHÄN PIETARI JA MUUT APOSTOLIT VASTASIVAT: ’ENNEMMIN TULEE TOTELLA JUMALAA KUIN IHMISIÄ.’”
(APT. 5:27–29)
Jeesuksen paluu ja viimeinen tuomio
Odotamme Jeesuksen paluuta vallassa ja kunniassa. Se tapahtuu aikojen lopulla Raamatun ilmoittamalla tavalla. Herran tulemisen hetki ei ole ihmisten tiedettävissä, vaikka Raamattu kertookin viimeisten aikojen merkeistä. Palatessaan kaikkivaltias Kristus perustaa näkyvän valtakuntansa. Jeesuksen paluuta seuraavat muut lopunaikojen tapahtumat: kuolleiden ylösnousemus, viimeinen tuomio ja uusien taivaiden ja uuden maan luominen. Raamattu kehottaa kristittyjä olemaan valmiina ja odottamaan Herransa paluuta. Viimeisellä tuomiolla jumalattomat tuomitaan kadotukseen, ikuiseen eroon Jumalasta, mutta Jeesukseen elämässään turvautuneet saavat elää hänen kanssaan taivaassa ilossa ja rauhassa iankaikkisesti. Kristitty saa rohkeuden ja toivon lopusta käsin, vastaamme loistaa käsittämätön valo: meitä odotetaan kotiin.