Sisälle Sanaan - Katoliset kirjeet ja Heprealaiskirje

10.4–12.4.2026

1.-2. Pietarin kirje, 1.-3. Johanneksen kirje, Jaakobin kirje, Juudan kirje ja Heprealaiskirje.


Keitä muita kirjeiden kirjoittajia kuin Paavalin tapaamme Uudessa testamentissa? Miten harhaopit ja väärät opettajat tunnistetaan ja torjutaan? Millä eväille kristitty jaksaa maaliin saakka taivaaseen?


Katoliset kirjeet ja Heprealaiskirje sijoittuvat Uuden testamentin loppupuolelle ja saattavat jäädä siksi vähemmälle huomiolle. Ne ovat kuitenkin yhtä lailla Jumalan Sanaa ja yhtä lailla tärkeitä kuin Raamatun muutkin kirjat. Pietari, Johannes, Jaakob ja Juuda opettivat luotettavaa apostolista oppia Jeesuksesta ja varoittivat harhateistä. Lisäksi he rohkaisivat kuulijoitaan kristillisellä toivolla ja perään kuuluttivat kärsivällisyyttä ahdinkojen keskellä. Viikonlopun aikana käymme katolisten kirjeiden ja Heprealaiskirjeen aarteiden äärelle ja sovellamme oppimaamme omaan elämäämme.


Kurssilla opettavat:

Veli-Matti Kujala, pastori, Sisälle Sanaan vastaava opettaja


Viikonloppu kuuluu Sisälle Sanaan – Raamattu läpi vuodessa -sarjaan. Kukin yksittäinen viikonloppu on oma kokonaisuutensa, mutta eniten hyödyt osallistumalla kaikkiin viikonloppuihin. Katso tarkemmin raamattuopisto.fi/sisalle-sanaan/


OHJELMA

Perjantai 10.4.

16.30-17.15 Kurssille ilmoittautuminen ja päivällinen

17.15-17.30 Tervetulosanat

17.30-18.30 Johdatus katolisiin kirjeisiin ja Heprealaiskirjeeseen

Raamattu sisältää seitsemän niin sanottua katolista kirjettä. Mistä nimitys tulee ja minkälaisesta kokoelmasta on kyse? Raamatusta löytyy myös Heprealaiskirje, vaikka siinä ei esitellä edes kirjoittajaa. Miten tämä omintakeinen kirje on päätynyt Jumalan Sanaan?

18.30-20 Unohdettu Juudaan kirje

Juudan kirje lienee Uuden testamentin vähiten tunnettuja kirjoja. Kuka oli Juudaksi ja Jaakobin veljeksi esittäytyvä kirjeen kirjoittaja? Mitä Juuda halusi sanoa seurakunnille vain yhden luvun mittaisella kirjeellään? Miksi hän lainaa niin paljon juutalaista ilmestyskirjallisuutta?

20-20.15 Iltahartaus


Lauantai 11.4.

8-8.45 Aamiainen

8.45-9 Aamuhartaus

9-10.30 Ylipapillinen Messias (Hepr.)

Heprealaiskirjeessä käydään läpi Vanhan testamentin temppelipalvelusta – tosin nyt Kristuksen kautta nähtynä uuden liiton valossa ja järjestyksessä. Mitä tarkoittaa, että Jeesus on nyt ylipappimme? Entä miksi hän on myös pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan?

10.30-12 Rohkaisua vaeltavalle seurakunnalle (Hepr.)

Tämä maailma ei ole kristittyjen kotimaa – olemme vasta matkalla kotiin. Heprealaiskirjeestä käy ilmi, että sen vastaanottajien kristillisessä vaelluksessa oli näkyvissä väsymisen merkkejä. Kirjeen kirjoittaja rohkaisee: "Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään." Millaisia konkreettisia kehotuksia ja neuvoja kirjoittaja antaa myös meidän vaellukseemme?

12-13.15 Lounas

13.15-14.45 Jaakobin kirje ja teoilla taivaaseen?

Lastenlaulussa arvuutellaan sitä millä ihminen pääsee taivaaseen. Vastaukseksi annetaan: "Uskomalla Jeesukseen." Vain hieman laajennettuna saman asian voi ilmaista luterilaisittain tutusti: "Yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen tähden." Jaakobin kirjeessä kuitenkin väitetään: "Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella." Miten sinne taivaaseen siis päästäänkään?

14.45-15.15 Päiväjuoma

15.15-16.45 Kristuksen rakkaudessa hiottu Pietari (1. Piet.)

Evankeliumeissa esiintyy spontaani ja impulsiivinen Pietari. Millaisen Pietarin löydämme 30 vuotta myöhemmin? Mitä tämä aiemmin niin äkkipikainen apostoli opettaa nyt 1. Pietarin kirjeessään kristityn toivosta ja kärsivällisyydestä vaikeina aikoina? Entä miksi kristitty on kutsuttu kärsimään yhdessä Kristuksen kanssa?

16.45-17.30 Päivällinen

17.30-19 Jeesuksen tunteminen – apostolien kautta (2. Piet.)

Voidaksemme pelastua tarvitsemme Jeesuksen tuntemista. Emmekä minkä tahansa Jeesuksen vaan Raamatun Jeesuksen. Pietari opettaa toisessa kirjeessään, kuinka tämä tunteminen on mahdollista vain apostolien kautta. Miten Pietari reagoi, kun osa seurakuntaan tulleista näytti opettavan jotain aivan muuta? Ja miksi Jeesus ei ole vielä palannut?

19-19.15 Iltahartaus

19.15-20.45 Iltapala ja saunat


Sunnuntai 12.4.

8-9 Aamiainen

9-10.30 Keskinäinen rakkaus Kristuksessa (1. Joh.)

Sana, valo, rakkaus – Johannes käyttää paljon hänelle tunnusomaisia sanoja opettaessaan kristittyjä Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessään. Nämä ylevältä kuulostavat termit eivät kuitenkaan olleet korusanoja tai tyhjänpuhetta, vaan täynnä mitä suurempia totuuksia. Lisäksi Johannes puuttuu konkreettisiin jännitteisiin, mitä monet seurakunnista irtautuneet harhaopettajat olivat saaneet aikaan. Mistä oli kyse ja millaisia keinoja väärien opettajien tunnistamiselle ja torjumiselle Johannes tarjoaa?

11-12.30 Jumalanpalvelus

12.30-13.30 Lounas

13.30-15 Skismoja seurakunnissa (2.-3. Joh.)

Eksyttäjät, totuudessa vaeltavat, Diotrefes ja Demetrius – Toisesta ja kolmannesta Johanneksen kirjeestä paljastuu moninaisia yrityksiä tuhota varhaisen kirkon ykseys. Voittaako pelkkä rakkaus vastoinkäymiset vai millä "aseilla" Johannes taisteli?

15-15 Kurssin päätös

Tapahtumassa mukana mm.

henkilokuva

Osoite

Suomen Raamattuopisto
Helsingintie 10, 02700 Kauniainen