Sisälle Sanaan: Profeetat
6.–8.10.2023
Jussi Seppälä, Mailis Janatuinen, Teemu Hietala, Riku Larmala, Topias Tanskanen
Juutalaiset jakoivat Vanhan testamentin pyhät kirjoitukset kolmeen osaan. Toinen osa olivat Profeetat.
Profeettakirjojen joukkoon kuuluivat myös monet Israelin kansan historiasta kertovat kirjat. Tule mukaan tutustumaan Israelin kansan historian vaiheisiin Joosuan, tuomareiden ja kuninkaiden matkassa. Tutustumme myös siihen, mitä profeetat puhuivat Herran kansalle ja mitä sanottavaa näillä kirjoituksilla on meille tänä päivänä?
Tule mukaan selvittämään, miksi Joosuan ja Tuomarien kirjassa on niin paljon väkivaltaa ja miksi tavat tuntuvat niin kummallisilta? Mitä merkitsi Jumalan Daavidin suvulle antama lupaus ikuisesta kuninkuudesta? Miten profeetat ennustivat Messiaasta ja toivon tulevaisuudesta keskellä kärsimystäkin?
Kurssi kuuluu Sisälle Sanaan -monimuotokoulutukseen, jossa opiskellaan Raamattu läpi vuodessa. Kukin yksittäinen viikonloppu on oma kokonaisuutensa, mutta eniten hyödyt osallistumalla kaikkiin viikonloppuihin. Katso tarkemmin https://raamattuopisto.fi/sisalle-sanaan/
Kurssilla opettavat:
Teemu Hietala, TK
Mailis Janatuinen, lähetystyöntekijä, kirjailija, TM, FM
Riku Larmala, pastori, opettaja, TM, FM
Jussi Seppälä, pastori, Sisälle sanaan vastaava opettaja
Topias Tanskanen, TT, tutkija
HINNAT
Kurssimaksu on 46 €.
Kurssimaksulla katetaan mm. opetuspalkkioita ja puhujien matkakorvauksia sekä muita järjestelykustannuksia. Opiskelija-alennus -10%.
TÄYSIHOITO henkilöltä koko viikonlopun ajalta majoituksesta riippuen:
Ystävien talossa (huoneissa wc ja suihku)
- kahden hengen huoneessa 120 €
- yhden hengen huoneessa 170 €
Retroasuntolassa (wc ja suihku käytävän varrella)
- kahden hengen huoneessa 110 €
- yhden hengen huoneessa 150 €
Ateriapaketti muualla majoittuville 40 € (ei sisällä aamiaisia eikä iltapaloja)
RUOKALIPPUJA myydään erikseen muualla majoittuville.
ILMOITTAUTUMINEN
Ilmoittautuminen 4.10.2023 mennessä yllä olevan linkin kautta tai puhelimitse p. 09 512 3910.
Kurssilla opettavat mm.
Perjantai 6.10.
16.30 | Kurssille ilmoittautuminen ja päivällinen |
17.15 | Tervetulosanat |
17.30 | Joosuan johdolla luvattuun maahan |
Joosuan kirja kertoo siitä, kuinka Israelin kansa vihdoin saapuu luvattuun maahan ja ottaa sen haltuunsa. Jumala sotajoukkojen päällikkönä: voiko helpompaa sotaretkeä olla? Mutta kaikki ei mennyt odotetusti. Millaisia takaiskuja kärsittiin ja mitkä niiden seuraukset olivat? Entä voiko Jumala todella käskeä mennä valloittamaan kaupunki ja tappaa sen ihmiset? Jussi Seppälä | |
18.45 | ”Siihen aikaan ei ollut kuningasta Israelissa, ja jokainen teki sitä, mikä hänen omasta mielestään oli oikein” — Tuomarit |
Luvattuun maahan saapuminen ei ollut paluu paratiisiin. Viholliskansat kiusasivat, samoin ihmisten oma sisäinen vihollinen. Avuksi sekaviin oloihin Jumala antoi kansalleen tuomareita. Heidänkään edesottamuksensa eivät olleet aina kovinkaan kaunista katseltavaa. Miten tämä kaoottinen aika tulisi ymmärtää? Jussi Seppälä | |
20.00 | Iltahartaus |
Lauantai 7.10.
8.00 | Aamiainen |
8.45 | Aamuhartaus |
9.00 | Israelin kuningaskunnan synty, Samuelin kirjat |
Profeetta Samuel, Saul ja Daavid. Näiden henkilöiden varaan rakentuu Israelin yhtenäisen kuningaskunnan synty. Tie ei ollut helppo – sodista naapurikansojen kanssa sekä omista keskinäisistä riitelyistä oli helppo saada makoisia juoruja hovien huvituksiin. Syntyneen daavidilaisen valtaistuimen tuli olla ikuinen – miten tämä oli mahdollista? Mailis Janatuinen | |
10.45 | Kuninkaiden historia – hurskaita ja jumalattomia |
Daavidin poika Salomo saa yhtenäisen Israelin valtakunnan hetkelliseen loistoon, mutta hänen jälkeensä valtakunta hajoaa pohjoiseen Israelin valtioon ja eteläiseen Juudan valtioon. Joitakin Juudan kuninkaita lukuun ottamatta valtakuntien kuninkaiden edesottamukset ovat synkät: he johtivat kansaa synnintekoon, erityisesti epäjumalanpalvelukseen. Miten Jumala puuttui tapahtumiin? Mailis Janatuinen | |
12.00 | Lounas |
13.15 | Profeettojen ruhtinas ja Messiaan julistaja |
Profeetta Jesajan ura oli pitkä: hän näki lukuisten kuninkaiden nousun ja tuhon. Jesaja kirjoitti samaan aikaan kauniin runollisesti ja voimallisesti. Hänen julistuksensa kirjo oli laaja: synti, rangaistus, sovitus, anteeksiantamus, tulevaisuus ja toivo – ja ennen kaikkea Messias! Mikä on keskeisintä tässä monipolvisessa ja usein vaikeanakin pidetyssä kirjassa? Topias Tanskanen | |
14.45 | Päiväjuoma |
15.15 | Työmiehiä, porttovaimoja ja näkyjä Messiaasta — Profeetat Hoosea, Aamos ja Miika |
Jesajan aikalaiset, profeetat Hoosea, Aamos ja Miika kuulivat Jumalan kutsun. He saarnasivat sekä esimerkillään että julistuksellaan. Hoosea nai porton osoittaakseen Jumalan rakkautta kansalleen. Aamoksen Herra kutsui työläisestä profeetaksi, joka saarnasi Israelin valtiollista jumalanpalvelusta vastaan. Miika puolestaan näki jo Betlehemissä syntyvän Messiaan. Topias Tanskanen | |
16.45 | Päivällinen |
17.30 | Itkevä pronssimuuri |
Jeremia sai kutsun profeetaksi nuorena. Hän sai nähdä kuningas Josian uskonpuhdistuksen, mutta myös kansan kasvavan epäjumalanpalveluksen ja lopulta pakkosiirtolaisuuteen viemisen. Jeremia julisti Jumalan tuomiota, hänestä tuli ei-toivottu henkilö ja hän joutui kärsimään paljon sanomansa tähden. Toisaalta hän myös samaistui kansaansa, kärsi itse sen tilasta kirjoittaen Valitusvirret ja profetoi Jumala lohduttavia sanoja tulevaisuudesta. Teemu Hietala | |
19.00 | Iltahartaus |
19.30 | Iltapala ja saunat |
Sunnuntai 8.10.
8.00 | Aamiainen |
9.00 | Tuomion julistus, kansan lohdutus ja tulevan Messiaan toivo |
Jumala kutsui kansalleen monia profeettoja historian vaiheissa. Osa profeetoista keskittyi arvostelemaan kansan jumalattomuutta ja uhkasi tuomiolla. Toiset tekivät omalla elämällään profeetallisia ennusmerkkejä ja matkustivat kauas. Pakkosiirrossa ja sen jälkeenkin Jumala lähetti sanomansa Daavidin suvun Messiaasta, joka saapuu aasilla ratsastaen. Riku Larmala | |
11.00 | Jumalanpalvelus |
12.30 | Lounas |
13.30 | Näkyjä läheltä ja kaukaa |
"Tavallisten" profetioiden lisäksi Hesekielin kirja sisältää paljon näkyjä, joilla on yhtymäkohtia Danielin kirjaan ja Johanneksen ilmestykseen. Kirjaa on pidetty niin haastavana, että juutalainen ei saanut edes lukea sitä omin päin alla 30-vuotiaana. Kirjan alkuosa on tuomiota Israelille sekä naapurikansoille, loppuosa taas lohdutusta ja toivoa. Hesekiel näki tulevaa: paluu, uusi Israel, uusi temppeli ja sen perustuksen alta kumpuava vesi – mikä tästä on jo tapahtunut, mikä vielä edessä? Jussi Seppälä |