Raamattu on ongelma?
Suomen Raamattuopiston Säätiön Raamattu keskelle elämää -blogi
toiminnanjohtaja Lauri Vartiainen
Raamattu on ongelma?
Moni on viime kuukausina julkisuudessa hyökännyt sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä lähtökohtaa vastaan, että meidät on luotu miehiksi ja naisiksi, ja että perhe on kristillinen yhteiskunnan perusyksikkö. Perinteisessä opetuksessa pysyviä moititaan irrallisten Raamatun jakeiden käyttämisestä.
Irrallaan tai ei, niin kyllähän ne jakeet aika selviä ovatkin. ”Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa.” (1. Moos. 1:27–28) Jeesus sanoi: ”Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." (Mark. 10:6-9) ”Haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa.” (1. Kor. 7:2)
Oletko huomannut, että nämä perinteisen kristillisen opetuksen arvostelijat eivät yleensä millään tavalla sido omaa opetustaan ja väitteitään Raamatun sanaan? Oikeastaan päinvastoin. Raamattu näyttäytyy heidän puheenvuoroissaan leimallisesti ongelmana. Jakeisiin viitataan lähinnä vain silloin, kun vakuutetaan, että niintä ei tule käyttää eikä ymmärtää yksinkertaisen perusmerkityksensä mukaan.
Tämä on vähän sama, kuin jos sanottaisiin, ettei Suomen perustuslaki puhu mitään perusoikeuksista, ja samalla kiellettäisiin lainaamasta todellisia perustuslain pykäliä. Raamattu ei toki ole pelkkä lakikirja, vaan Jumalan lähetyskirje luoduilleen. Juuri riveiltä on silti senkin sanoma luettavissa. Ja kristittyjen oppi ja elämäntapa perustuvat aivan todellisiin Raamatun kohtiin. Ovat aina perustuneet.
Liberaali raamatunselitysoppi on tehnyt kirkolle ja kristityille suuren vahingon murentaessaan luottamusta Jumalan sanaan ja ohjatessaan etsimään totuutta Raamatun takaa tai ulkopuolelta, ei sen riveiltä. Totuus on, että mitä enemmän Raamattua luet, sitä paremmin sitä ymmärrät. Liberaaliteologian ongelma ei ole Raamatun tulkinta, vaan Raamattu itse.