pos-sro2-top4
pos-sro2-top5

Uutisia

”Me kaikki tarvitsemme Jumalan sanaa. Jumala haluaa, että Hänen sanansa kuuluu ja että sitä opetetaaan, että lapset ja nuoret, aikuiset ja iäkkäämmät, että me kaikki saamme kuulla mitä asiaa Jumalalla on meille. Sitä varten Raamattuopisto on olemassa.”

Näillä sanoilla vastaa Raamattuopiston uusi rehtori Marja-Kaarina Marttila kysymykseen miksi Suomen Raamattuopisto on olemassa. Katso videolta lisää Marja-Kaarinan ajatuksia Raamatun opiskelun merkityksestä ja myös siitä, millaisia kursseja Raamattuopistolla on tarjolla juuri sinulle.

 

Suomen Raamattuopiston johtokunta on kutsunut vararehtori, lehtori Marja-Kaarina Marttilan kansanopiston rehtoriksi 1.3.2019 alkaen. Nykyinen rehtori Juha Vähäsarja siirtyy Raamattuopiston metropolialueen johtajaksi.

Marja-Kaarina Marttila on toiminut vararehtorina vuodesta 2015 ja suorittanut tänä aikana opetushallinnon tutkinnon. Hän on teologian maisteri, lehtori ja uskonnonopettaja. Marttila aloitti Suomen Raamattuopistossa nuorisotyönohjaajien opettajana 1993 ja on myöhemmin vastannut Avoimesta Raamattukoulusta. Viimeiset yhdeksän vuotta hän on vastannut Kristittynä Suomessa -linjasta ja kehittänyt kansanopiston maahanmuuttajakoulutusta. Marttila on ollut lähetystyössä Mongoliassa ja johtanut siellä koulutusprojektia, opettanut teologisessa oppilaitoksessa sekä tehnyt käännöstyötä.

- Oppilaitosjohtaminen on tänä päivänä monien lakien ja asetusten säätelemää ja vaatii jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä. Suomen Raamattuopisto on yhden kirjan opisto, jossa haluamme tuoda Raamatun keskelle elämää ja erityisesti jokaisen opiskelijan sydämeen, uusi rehtori kertoo.

Uutena vararehtorina aloittaa 1.3. 2019 opistokappalainen Veli-Matti Kujala.

 

Vähäsarjan uuteen vastuualueeseen kuuluu etelän suurien kaupunkien julistustyön lisäksi Kauniaisten jumalanpalvelusyhteisö sekä sosiaalisen median kautta tehtävän työn vahvistaminen.

Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Lauri Vartiainen kertoo, että suurin osa Raamattuopiston julistustyöntekijöistä toimii Suomen väestöllisen painopisteen pohjoispuolella.

- Puolet Suomen väestöstä taas asuu lyhyehkön ajomatkan päässä Kauniaisista - pääkaupunkiseudulla ja Tampereen ja Turun seuduilla, Vartiainen perustelee tarvetta lisätä resursseja Etelä-Suomen alueella.

- Kristinuskon kohtalo Suomessa ratkaistaan näissä suurissa kaupungeissa, kuten monesti on sanottu, hän jatkaa.

Juha Vähäsarja on toiminut Raamattuopiston rehtorina yli 13 vuotta. Hän pitää uutta toimenkuvaa mielenkiintoisena.

- Saan keskittyä hengelliseen työhön etelän metropolialueella. Se vaatii uudenlaista ajattelua. Perinteinen kokoustoiminta on hyvä asia, ja sitä pitää olla, mutta jos ajatellaan, missä ovat ihmisten nykyiset julkiset kokoontumispaikat, ne ovat suurelta osin somessa ja yhteydenpito tapahtuu muutenkin median välityksellä. On syntynyt uudenlaisia yhteisöjä. Haluamme kutsua ihmisiä Raamattuopiston perheeseen myös näiden kanavien kautta, Vähäsarja sanoo.

- Lisäksi meillä on Kauniaisissa Raamattuopistolla aktiivinen ja hieno jumalanpalvelusyhteisö, joka ei ehkä ole saanut niin paljon huomiota osakseen kuin pitäisi. Osa työstäni tulee olemaan tämän yhteisön rakentamisessa.

- Minun on myös määrä vahvistaa omalla panoksellani Turun ja Tampereen seudun julistustyötä, Vähäsarja kertoo.

Hän myöntää, että haaste on valtava.

- Mutta median välityksellä suurten joukkojen tavoittaminen on mahdollista. 

- Esimerkiksi Viikon sana -videoiden suuri tilaajamäärä kertoo siitä, että media on oikeasti tärkeä kanava ihmisten tavoittamiseksi ja yhteisöllisyyden rakentamiseksi. Siksi sen käyttämistä on syytä vahvistaa.

Juha Vähäsarja aloittaa metropolialueen johtajana 1.3. Hänen tilallaan Raamattuopiston rehtorina aloittaa Raamattuopiston Kristittynä Suomessa -linjan vastaava opettaja, vararehtori Marja-Kaarina Marttila. Vararehtoriksi on kutsuttu opistokappalainen Veli-Matti Kujala.

Katso videolta miksi Suomen Raamattuopisto haluaa vastata metropolialueen haasteeseen: 

 

Kuinka saada hyvä laulu kuulostamaan vielä paremmalta, miten saada kappale koskettamaan kuulijaa niin, että toteutus kiehtoo, on luonteva ja kohtaa sisällön, kuinka saada artsitista tai bändistä irti kaikkein parasta? Tätä kaikkea pohtii musiikin tuottaja, ja tätä kaikkea voi opiskella nyt myös Raamattuopsiton musiikkilinjalla, uudella musiikin tuotannon suuntautumisvaihtoehdolla. Lue lisää suuntautumisvaihtoehdosta ja sille hakemisesta.


Professori, emerituspiispa N.T. Wrightin mukaan tutkimusta pitäisi elvyttää keskittymällä muun muassa temppelin ja sapatin teologisiin merkityksiin.

Perusta-lehden teologisten opintopäivien odotettu puhujavieras N.T. Wright totesi Suomen Raamattuopistolla, että ”protestanttinen moderni liberaaliteologia” on historiallis-kriittistä raamatuntutkimusta soveltaessaan painottanut kriittisyyttä historiallisuuden hinnalla. Näin on Wrightin mukaan tapahtunut ”viimeiset 250 vuotta”.

- Sen vuoksi monet juutalaisen kulttuurin historialliset yksityiskohdat ovat jääneet huomiotta, ikään kuin ne kertoisivat ainoastaan ulkoisista tavoista eivätkä sisäisestä uskosta, Wright pohjusti.

Wrightin mukaan Jeesus-tutkimus on vasta 1970-80-luvuilla Ben Meyerin ja Ed Sandersin myötä nostanut esiin ”pyhäkköön” eli temppeliin liittyvät näköalat. Wright katsoo, ettei länsimainen raamatuntutkimus ole kuitenkaan tarttunut keskeiseen seikkaan, eli ”temppelin ja luomisen yhteyteen”.

- Jo luomiskertomuksessa maailma luodaan seitsemässä vaiheessa, ja viimeisenä luomistyöhön asetetaan Jumalan kuva, ihminen.

Wright painotti, että temppeli on paikka, jossa taivas ja maa kohtaavat. Jerusalemin temppeli oli merkki siitä, että Jumala itse tulee ihmisten keskelle.

- Lopulta Jeesus itse on tämä temppeli. Hän antoi kohtaamilleen ihmisille syntejä anteeksi, mikä tapahtui aiemmin ainoastaan temppelissä.

Jeesuksen kuoleman yhteydessä tapahtunut Jerusalemin temppelin väliverhon repeäminen oli Wrightin mukaan lopullinen merkki siitä, että temppelin symboliikka ja profeettojen ennustukset olivat täyttyneet.

-Jumala toi valtakuntansa maan päälle. Hän itsessään yhdisti taivaan valtakunnan ja maailman, Wright kuvaili.

Myös sapatin suhteen luominen sai Jeesuksessa täyttymyksensä. Sapatti on ajassa määriteltynä se, mitä temppeli on paikkana.

- Evankeliumin kertomuksia Jeesuksesta opettamassa ja parantamassa sapattina on teologiassa käsitelty lähinnä keskusteluna, jossa vastakkain ovat juutalainen lakihenkisyys ja kristillinen vapaus. Se on kuitenkin väärä kysymyksenasettelu. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että Jeesuksessa juutalaisen kansan odottamat lupaukset ja laki täyttyivät, Wright sanoi.

N.T. Wright luennoi Teologisilla opintopäivillä Kauniaisissa myös torstaina ja perjantaina.

Tapahtuman teemana on Jeesuksen uusi tuleminen.

pos-sro2-right
  •  
  • Tykkää meistä Facebookissa!